Nyheter

Om SIT

1910-2018:

Medlemmer
Verv
Teateraktivitet
Video, lyd, tekst
Revyhistorie
Visehefter
Indre liv

Om nettsidene

Kontakt oss



Indre liv 1960-1969


Stjerneprøve

Jeg ble tatt opp på stjerneprøve før revyen i 1967. Det hele foregikk i Storsalen. Det var stort behov for skuespillere etter Jo, ser du i 1965 og vi var mange som kom i  gjennom nåløyet. Husker jeg sang en sang, men ikke hvilken. Husker imidlertid at jeg måtte akkompagnere meg selv på gitar, noe jeg ikke kunne spille. Det hørte jeg ofte senere. I tillegg hadde vi en improvisasjonsoppgave. Husker jeg gjorde ett eller annet sammen med Barbro L. Hun hadde tidenes korteste kjole, noe som visstnok slo godt an for dommerpanelet på første benk. Om dette gjorde utslag, vet jeg ikke, men vi ble begge tatt opp.

Det var stjerneprøve hvert år. Spesielt husker jeg en der vi kun var to fra SIT og en som stilte på prøven. Vedkommende ble tatt opp enstemmig. Seriøse greier.

Haavard G.

Oslo-turné

AnneMas mimring om turnélivets glede, minnet meg på første gang jeg var med på turné til provinsen (med duskelue, selvsagt). Jeg ble så 
skuffet da jeg så listen over regi-folk som skulle være med på togreisen. Skulle ikke præb være med? Eller Fingo? Eller jurion? Hva 
med jonni? ... På listen sto bare borgerlige navn. Noen svært borgerlige som Roy Scott Heiersted (AKA præb, men det visste ikke 
jeg). Stor glede da jeg kom inn i kupéen. Der var de jo, alle mann! 
What´s in a name, som fader Shakerags sa

Kjersti L

Teaterballet 69, orkestergraven ble fylt med vann for å skaffe den rette feststemning

Revyen Prinkipo til Uka 69 var også en økonomisk suksess. Det ble spilt flere doble forestillinger. I takknemlighet til SIT og gjengenes innsats bevilget ukestyret et rekordstort beløp til Teaterballet. Ballet ble arrangert av SIT og var for alle som hadde deltatt i revyen. Vi bestemte oss for å lage århundrets ball.

Dette var på den tiden 68-erne prøvde å ødelegge alle tradisjoner og noen av oss hadde et sterkt behov for å demonstrere det motsatte.

Menyen ble valgt så borgerlig som mulig, velkomstdrink dry martini i Rundhallen, rekecocktail, rype med viltsaus og multekrem til dessert. Ved kaffen ble det fordelt en flaske cognac og likør til hvert bord.

For å gi den rette fest og teaterstemning måtte alle gå inn i Storsalen gjennom Knaus og over scenen. På en bro over orkestergraven skulle de stige ned til de festpyntede bord

Alt arbeid måtte gjøres på en dag, Vi i SIT kom om morgenen til en sal som hadde vært i bruk kvelden før. For å imponere ekstra hadde vi bestemt å gjøre orkestergraven om til et basseng. Dette var i begynnelsen av plastens tidsalder, og noen av oss på bygglinja hadde fått øynene opp for dette nye materialet. Vi kjøpte en rull av den tykkeste, breieste (4m) og sterkeste bygningsplasten. I selve orkestergraven spikret vi opp et nytt og provisorisk underlag for et midlertidig gulv, ca 20 centimeter under øvre kant på grava. På dette la vi ut 20 - 30 huntonittplater for å få et noenlunde jevnt underlag. Oppå dette la vi bygningsplast som et basseng og prøvde å sikre at plasten ikke tøt ut noen steder. Kl 15.00 var vi kommet så langt at vi måtte bare la det stå til. Brannslangen ble koblet til nede på Regi og vi lot vannet strømme. Orkestergraven er stor, Regnestykkene våre viste at 10 – 15 centimeter med vann veide over to tonn. Da vannet endelig dekket hele bassenget knaket det veldig nede i treverket. Vannet var ikke like dypt alle steder. En del av oss hadde på sommerjobb vært med på å sette opp betongforskalinger, men vi var langt fra sikre.

Etter vannfylling lå orkestergraven der med et innbydende vannspeil. En buet og kinesisk inspirert bro ble lagt over, alle måtte krysse den for å komme inn i salen. Lav og mose ble lagt langs kanten for å skjule plasten som stakk opp og ute i vannet kastet vi over hundre nelliker. Vi knep av stilken og de fløt som vannlinjer.

Meget fornøyd med vår innsats raste vi hjem og skiftet til smoking og medaljer. Kl 1900 sto vi i SIT stolt og tok i mot våre gjester. Imponerte og måpende spaserte de inn over broa.

Festen ble bra. Marerittet vårt var om noen skulle falle i bassenget, plasten sprekke og lage skandale. Men det skjedde ikke. Vannet ble neste dag tømt fra bassenget ved hjelp av en hevert.

Oslo 24. februar 2010
Per Gustav Lindeberg

Striptøys - world wide
fortalt av Tore Tunold

Når det gjelder "Strip"-en i world wide setting, så har jeg organisert to fremføringer. Den første var i min tid i Snowy Mountains i Australia, da vi bodde i en liten anleggsby som heter Talbingo, og bygde tunneler og dammer og kraftstasjoner. I Talbingo var det meget begrenset med kulturtilbud, men i en liten lokal småby 30 km lenger inn i landet som heter Tumut var det en relativt oppegående teatergruppe. En eller annen gang i 1968 laget de en revy, og jeg hadde lyst til å vise meg frem litt (bokstavelig talt). Jeg oversatte "Strip"-en til engelsk, laget kostymer, og fikk den fremført sammen med en kar som het George Manning, som var en av de drivende krefter i Tumut Amateur Theatrical Society. Det var ikke noen stor suksess, og det ble med den ene fremførelsen. Oversettelsen ligger vedlagt, til arkivet. En av grunnene til at det kanskje ikke ble noen suksess, var nok at oversettelsen ikke er særlig elegant, i alle fall ikke like elegant som originalen. Og kanskje det har noe med fremførelsen å gjøre også

Og i oktober 1971, mens UKA foregikk i Trondheim, arrangerte vi K-dag (Kenya-dag) i Nairobi, med fest og en liten forestilling på Panafric Hotel. Vi hadde laget kostymer og hadde gode musikalske krefter, og "Strip"-en ble fremført med bravur av Gunnar Garnes og Ebbe Grønvold, etter min instruksjon. Blackout-en ble arrangert ved at to damer skyndsomt løp inn med et teppe for å skjule underbuksens fall, og deretter avsløre de stripete badedrakter. Etter applausen hoppet gutta rett i svømmebassenget, som ble farget blått av stripene i badedraktene. Jeg har dessverre ikke noen bilder fra denne begivenheten.

STRIP-TEASE

English version – Translation: Tore Tunold

 Mel: ”I’ve got a Lovely Bunch of Coconuts”

Ladies, here’s the moment you have been waiting for,

When all men are blushing and turn their heads.

Here are we, directly from Paree,

Two beautiful men, all ladies’ friend,

Our business is strip-tease.

 

Clothes at the moment are hiding all our charms,

But if you wait they will all be gone.

We’re starting with a song

And time will not be long

Before you’ll see that we have nothing on!

 

We are stripping, we are stripping and having a ball!

We are stripping, stripping, stripping like never before!

This evening when you went

To Tumut with a gent

You never could tell

That tonight you would smell

The real French odour!

 

We are stripping, we are stripping and having a ball!

And we know no man has publicly done this before!

A sensation it will be

When you see all of me!

Yes, in fact I do not understand that we dare to at all!

 

Mel: From “The Merry Widow”

 

Ann, Olivia, let us give ya’ all we may.

First our briefcase, then our cape has flown away.

Now the jacket leaves us,

And so does the vest.

Wonder what we’ll want to do with all the rest?

Mel: “I took my Harp to a Party” 

When we came, the trousers were with us,

But now there is none to remain.

And tie-knots I know we did knit us,

We’ll undo the knitting again!

 

Mel: “Oh, Maryland”’

 

Oh, dickey dear, so stained with beer,

Of comforts you’re the last, I fear.

And as our shirt is moving on

Our last comfort will all be gone.

Oh, dickey dear, so stained with beer,

Of comforts you’re the last, I fear.

 

Mel: From “The White Horse Inn”

 

You dearest underpants of mine,

You’re my one belonging,

To make me beautiful and fine

For a woman’s longing.

Yes, you are all that’s left to me,

(You’re) my sole protection.

We all recall when you fall

We are robbing ourselves of all!

 

Mel: “Coconut”

 

Ladies, relax and listen to our words.

We think that you have seen enough.

Maybe you feel cheated, not correctly treated,

But you must recall, that virtue is all,

You mustn’t let it fall.

 

We think we’ve given you quite enough this time,

Even if you expected more…

But use your fantasy, to get to ecstasy,

‘Cause we know the heart may suffer from all that you see!

 

We’ve been stripping we’ve been stripping and having a ball.

We’ve been stripping, stripping, stripping like never before!

And we stand bare but high, with muscles, beard and thigh.

And we think that we had better be on our way!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karneval våren 1969. Ramme: 1001 natt. Med kulisser fra turneballet etter Jarragakk. Truls, Ann Helen, Christian og Marthe

 

 

 

 

 

 Det ble solgt "baraksjer" for å skaffe kapital. Torfinn tegnet denne. Prisen var 40 kr pålydende, men dagens verdi er det ingen som kjenner. (Antakelig null!)

 

 

 


Webansvarlige:
sit-web (a) samfundet.no
og Idar Lind

Rediger


Finner du feil eller mangler? Har du gode ideer? Kontakt de ansvarlige!